Інструктивно-методичні рекомендації
щодо вивчення хімії у 2014-2015 навчальному році
(відповідають 2012-2013 н.р.)
щодо вивчення хімії у 2014-2015 навчальному році
(відповідають 2012-2013 н.р.)
Програмне
забезпечення
У 2012-2013 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами:
7 – 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів. Хімія. 7-11 класи. – К.:
Ірпінь: Перун, 2005;
8 – 9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для 8-9
класів з поглибленим вивченням хімії (Збірник навчальних програм для
загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія, 2009).
10 – 11 класи – Хімія. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та
поглиблене вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Розподіл годин у програмах орієнтовний. Учитель може аргументовано вносити зміни
до розподілу годин, відведених програмою
на вивчення окремих тем, змінювати послідовність вивчення питань у межах
окремої теми. Розподіл навчальних годин у
межах тем здійснюється безпосередньо вчителем. Для тематичного оцінювання, а також для
повторення, узагальнення, аналізу та коригування знань учнів можуть використовуватися резервні години.
Програми
факультативів та курсів за вибором з хімії, рекомендовані Міністерством для
використання у загальноосвітніх навчальних закладах:
Навчальні програми курсів
за вибором та факультативів. Хімія. –Тернопіль: Мандрівець, 2010;
Хімія. Допрофільна підготовка та
профільне навчання: курси за вибором (укл. Дубковецька Г.М.). – Тернопіль:
Мандрівець, 2010;
Факультативні
курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
хімічного та біологічного профілів (частина 2) (авт. Речицький О.Н., Юзбашева
Г.С.). – Херсон:
Айлант, 2011;
навчальна
програма факультативного курсу «Абетка самоосвіти школяра з хімії. 7 клас»
(авт. Коростіль Л.А.);
навчальна програма факультативу «Вода та
сучасні методи її очищення» (8, 9 клас) (авт. Забава Л.К., Габріелян А.А.);
навчальна
програма курсу за вибором «Основи експериментальної хімії» (авт. Прибора Н.А.);
навчальна
програма курсу за вибором «Хімія для детективів» (авт. Шапошнікова І.М.,
Прибора Н.А.);
навчальна
програма курсу за вибором «Хімія в криміналістиці» (авт. Шапошнікова І.М.);
навчальна
програма факультативного курсу «Хімія і здоров’я. 9 клас» (авт. Карагаєва
М.В.);
навчальна
програма факультативного куру «Хімія. Основи якісного та кількісного аналізу» (укл.
Гриценко В.В.);
програма
курсу за вибором «Хімія у військовій справі» (10-11 клас) (авт. Шевченко А.М.);
навчальна
програма факультативного курсу «Основи хімічної екології» для учнів 10, 11
класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Деленко О.Л., Деленко С.П.);
навчальна
програма факультативного курсу «Розвиток інтелектуаль-них здібностей шляхом
розв’язування творчих, логічних хімічних задач» для учнів 9, 10, 11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Вараниця В.О., Деленко О.Л. та ін.);
навчальна
програма факультативного курсу «Вибрані питання шкільного курсу хімії» для
учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Пальцева І.В.).
Зміст програм курсів за
вибором і факультативів як і кількість годин та клас, в якому пропонується їх
вивчення, є орієнтовним. Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих
програм, ураховуючи кількість годин виділених на вивчення курсу за
вибором(факультативу), інтереси та здібності учнів, потреби регіону, можливості
навчально-матеріальної бази школи. Окремі розділи запропонованих у збірниках
програм можуть вивчатися як самостійні
курси за вибором. Навчальні програми курсів за вибором можна використовувати
також для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів
можна використовувати для викладання курсів за вибором.
Організація навчання
Навчання
хімії в 2012-2013 навчальному році у
загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових
навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від
05.02.2009
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній і старшій школі:
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній і старшій школі:
7 клас
|
8 клас
|
8 клас
(поглиблене вивчення
хімії)
|
9 клас
|
9 клас
(спеціалізовані
школи з поглибленим
вивченням іноземних мов)
|
9 клас
(поглиблене вивчення
хімії)
|
1
|
2
|
4
|
2
|
1,5*
|
4
|
*Орієнтовний розподіл годин між темами та особливості вивчення
хімії в 9 класах спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов
надано у методичних рекомендаціях щодо вивчення
хімії у 2009/2010 навчальному році (лист МОН
від 22.05.2009 № 1/9-353).
10 клас
|
11 клас
|
||||
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
6
|
Оскільки навчальні заклади можуть збільшувати кількість
годин на вивчення предметів
інваріантної складової за рахунок
годин варіативної складової (лист МОНмолодьспорту від 29.04.11№1/9-325) рекомендуємо в 10 класах академічного рівня
виділити на вивчення хімії 2 години, збільшуючи кількість годин на вивчення
окремих тем програми академічного рівня, а саме:
«Повторення основних питань курсу хімії основної
школи» – 6 годин;
«Неметалічні елементи та їхні сполуки» – 35 годин;
«Металічні елементи та їхні сполуки» – 24 години;
(усього 70 годин, із них 5 годин – резервних).
У класах технологічного
(легка промисловість, харчові технології тощо) математичного та, особливо,
фізико-математичного профілів, за наявності годин варіативної частини,
рекомендуємо у 10 - 11 класах вивчати хімію на академічному рівні, що має бути
відображено у пояснювальній записці до робочого навчального плану.
Навчальні заклади можуть виділяти години
варіативної складової на запровадження курсів за вибором, факультативів,
індивідуальних та групових занять.
Навчання хімії потребує раціонального застосування різних
методів й організаційних форм навчання, як тих, що вже міцно закріпилися в
шкільній практиці (проблемне
навчання, групова робота,
дидактичні ігри тощо), так і нових,
зокрема інтерактивних методів, інформаційних технологій та комп’ютеризації процесу
навчання.
З цією
метою пропонуємо для використання вітчизняний сайт ХІМПРОМ (http://himprom.ua). Хімпром – перший український
хімічний портал, на якому і вчителі, і учні зможуть одержати інформацію про
вплив хімії на всі сфери діяльності людини: від сільського господарства до
вуглецевих нанотрубок, від складу продуктів харчування до найсучасніших
досягнень науки у створенні нових лікарських препаратів для боротьби з
онкозахворюваннями тощо. Основні розділи, на яких розміщується інформація на
сайті, це – «Життя», «Наука», «Історія», «Особистості», «Компанії». В якості
прикладів можна навести такі теми розміщених на сайті статей: «Nestle
намагається зрозуміти, як зробити морозиво більш стійким до температурних
перепадів»; «Як наночасточки золота можуть перемогти рак»; «Харчова добавка
врятувала королівський фрегат»; «Шведському сірнику – 150 років»; «Лікувальний
город Гіппократа»; «Як сміття перетворювати на плазму»; «Зелені полімери:
проблеми та перспективи».
Проведення занять в кабінеті хімії
Під час проведення занять в кабінеті хімії
особливої уваги потребує дотримання правил безпеки життєдіяльності. Вимоги
безпеки наведено в інструктивно-методичних матеріалах «Безпечне проведення
занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних
закладів» (лист МОНмолодьспорту 01.02.2012 № 1/9-72).
У зазначених матеріалах перелічено нормативно-правові документи з питань охорони
праці та безпеки життєдіяльності в
навчальних закладах системи загальної середньої освіти; описано загальні
положення щодо забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання і порядок проведення, тематика та
організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів; наведено основні вимоги безпеки в кабінеті хімії, рекомендації щодо знищення реактивів,
що не мають етикеток, відпрацьованих
реактивів, відходів металічного натрію. Також в інструктивно-методичних
матеріалах наведено зразок журналу реєстрації первинного, позапланового,
цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів та орієнтовні «Паспорт
кабінету хімії» і «Акт дозволу на проведення занять у кабінеті хімії».
З повним
текстом інструктивно-методичних матеріалів можна ознайомитись на офіційних веб-сайтах
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Навчальною програмою з
хімії передбачено використання у навчально-виховному процесі реактивів, які
визначено як прекурсори. Водночас Законом
України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин їх
аналогів і прекурсорів " діяльність з обігу прекурсорів, які
використовуються під час вивчення відповідних навчальних дисциплін,
дозволяється навчальним закладам за наявності в них ліцензії на здійснення
відповідних видів діяльності.
З переліку прекурсорів
(постанова Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 р. «Про затвердження
переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів»),
використання яких потребує ліцензування, у процесі навчання хімії у 7-11 класах
загальноосвітніх навчальних закладів використовуються: калій перманганат,
сульфатна кислота, хлоридна кислота, толуен (в 11 класах з поглибленим вивченням хімії).
Відповідно до постанови Кабінету
Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до постанов
Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня 2007 р. №
1203» речовини, що містять не менш як 45 % таких прекурсорів, як сульфатна
кислота, та 15 % таких прекурсорів, як хлоридна кислота, підлягають тим же
заходам контролю, що і прекурсори. Концентрація цих речовин визначається
виходячи з масової частки речовини в складі суміші (розчину).
З огляду на зазначене рекомендуємо зберігати сульфатну та хлоридну кислоти
у вигляді їх водних розчинів з масовими частками менше 45% і 15 % відповідно та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на
добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.
Повідомляємо, що постановою Кабінету
Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий Державний
стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до типових
навчальних планів, розроблених до нового Державного стандарту, хімія вивчатиметься у 7 – 9 класах (7 клас –
1,5 години на тиждень, 8 і 9 клас – 2 години на тиждень).
Звертаємо
увагу, що згідно з постановою зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної
середньої освіти з 1 вересня 2013 року. Першими
перейдуть на навчання за новими програмами учні 5 класів у 2013/2014
навчальному році. Вивчення хімії за програмою, розробленою до нового державного стандарту
розпочнеться у 2015/2016 навчальному році.
Комментариев нет:
Отправить комментарий